Thursday, November 26, 2009

Selamat Hari Raya Aidiladha


Salam hari raya,
Esok hari raya aidiladha, mcm maner keadaan mak ngan abah kat sana yer..tam rindu mak ngan abah xsabar tunggu mak ngan abah balik sini. Esok hari raya yg pertama aku xdapat bersama mak ngan abah setelah 25tahun aku hidup. Rindu yang ter amat sangat kat dieorg harap mak ngan abah sihat.
Cerita KAMI(kerana aku masih ingat)
Walaupun aku duk merantau kat tempat org aku xpernah lupe akan asal usul aku, xpernah aku x mengenang budi sesiapa yang telah bantu aku untuk permulaan hidup. Aku tahu bukanya semua org sempurna dan aku tahu kita xlayak pun untuk menilai seseorg tp itu jgk x bermakna kita xboleh bercakap untuk memberi pendapat pada seseorg. Allah beri kita mata untuk melihat, Allah beri kita akal untuk berfikir untuk menilai samaada baik atau pun buruk sesuatu. Seseorg bercakap tanpa memikirkan kepintingnagn diri sendiri selalu di salah erti. Bagi yang mendengar tanpa memikirkan apa yang dikatakan membalas mengikut hati dan perasaan. Terpulang... bagi yang memberi tidak merasakan apa2 kerugian kerana telah buat yang terbaik tanpa mengharap balasan tp bagi yang mendengar dan membalas mengikut perasaan mungkin berasa malu dan mungkin berasa kehilangan. Apa pun Allah tu maha kaya dan maha kuasa sekelip mata boleh balas apa jua perbuatan tanpa menunggu di hari pembalasan ke atas hamba die.
Perjalanan hidup aku masih panjang kalo di izinkan Allah, banyak yang perlu aku belajar walaupun aku sudah merantau selama 7tahun banyak yang aku sudah lalui tp masih belum cukup aku pelajari tentang hidup ini mungkin ada yang merasakan sebulan atau dua bulan hidup di tempat orang sudah cukup untuk kita merasa megah tidak perlu tunjuk ajar dari orang sekeling mungkin itu satu kesilapan besar. Dugaan datang xpernah datang dengan memberi alamat dalam mimpi atau pun semasa kita berkhayal dugaan datang dengan serta merta yang menjadi pautan kita org sekeliling kita bukan yang jauh...yang jauh hanya boleh mendengar rintihan kita org sekeliling kita la yang akan bantu dan dengan itu jgn sesekali ckp org disekeling kita ni memalukan kita.
Setiap hari aku perlu belajar tentang kehidupan supaya aku lagi memahami tentang hidup ini. Selepas ni aku perlu mengarjar anak-anak aku tentang kehidupan. Sebut pasal anak ni banyak benda yang kita perlu fikirkan bukan dengan kawin dapat anak dah happay. Ada org dengan pandai masak sambal ker kotiew ker bihun goreng ker ape-apa la yang sewaktu dengan nya jer ingat dah boleh kawin dah boleh ada anak ni bukan cerita zaman kanak-kanak la boleh main masak-masak leh jadi laki bini leh jadi anak la. ni REALITI KEHIDUPAN segala kita kena tempuh bukan kita nak hidup berdua jer. Pas kawin kita ada belah laki dan belah perempuan so keluarga tu dah jadi besar n bila dah besar mcm lagi masalah yang timbul. Kalo dalam keluarga sendiri pun kita xboleh nak handle mcm maner ngan keluarga yang besar ni??? sebab 2 la ALLAH 2 bagi akal untuk kita fikir sejenak jangan ada masalah lari, igat dengan lari boleh selesai semua masalah ker?? bila kita lari masalah pun lari jgk ikut kita bukan nyer masalah tu nak duk diam org bodoh n bangang jer slalu wat mcm 2 xpernah fikir apa akan jadi lepas lari dari masalah. Kita patut tempuh apa masalah yang datang xkira la besar ker kecik ker itu la nak matang kan hidup kita dan baru la boleh kawin FAHAM ke..
'SAYANG' faham ker maksud ni...kalo faham bagus la tp aku rasa sesetengah org xfaham pun. dari koteks aku SAYANG ni bermaksud semua yang ada depan mata kita perlu kita sayang jgn sayang pada dua tiga kerat jer. Igt!! dunia ni bukan kita yg cipta kalo tahu bukan kita yang cipta kita kena sayang semua yg ada terutama yg byk berjasa pada kita cth MAK, ABAH dan bla bla bla ikut turutan jgn plak terlebih sayang pada org yang xder kena mengena ngan idup kita kita. Sayang mak kita dulu baru la sayang mak org lain. Ni kalo mak sendiri pun x sayang nak sayang lebih mak org lain wat per igt mak org tu sayang sgt ker kat ko?? baik die sayang ank die sendiri lagi baik. Sebab apa aku cakap mcm ni..Bila makbapak kita dah mati kelak terputus la segala amalan die kecuali doa dari anak yang soleh..itu la sbb aku suh org yang xder kasih sayang terhadap makabah die pergila balik mintak maap sebelum terlambat ni ok.
Apa yang aku cerita ni REALITI KEHIDUPAN aku, byk yang aku lalui dan aku kongsikan bersama pembaca blog yang xdiundang atau pun diundang.So kalo dah baca ni sedarla sendiri kalo tersinggung 2 jgn la menangis xder apa untuk di tangisi sekadar pedoman yang masih hidup. Aku xbuat cerita untuk orang mati ataupun hantu-hatu yang berkeliaran dikampung atau di bandar. Hidup perlu diteruskan jgn segan jgn pilu untuk mengaku kesalahan jgn berat untuk ucap maaf sekali kita maafkan org insyaallah beribu kali org akan maafkan kita. Yang baik datang darinya yang buruk atas kesilapan aku Semoga ALLAH ampun akan dosa-dosa kita yang lepas.

1 comment:

  1. Pinjam gambar + akan di edit cket...hehe~

    Thanks in advance~ :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails